O službě
Osobní asistence je terénní placená sociální služba poskytovaná 7 dní v týdnu, 24 hod. denně, na celém území ORP Mělník, v Neratovicích a jeho okolí. Osobní asistentky a asistenti jsou proškoleni pomáhat s úctou a laskavostí klientům v oblastech, ve kterých potřebuje pomoc druhé osoby. Jedná se o registrovanou službu dle zákona č.108/2006 Sb. o sociálních službách, která je určena těmto cílovým skupinám:
- senioři
- osoby se zdravotním postižením od 19 let
Jak požádat o službu
Provozní doba kanceláře ( [email protected])
- pondělí až pátek od 8:00–15:00 hod
- osobní návštěvu lze realizovat v kanceláři mělnického centra na adrese: Dukelská 2668. 276 01 Mělník (lépe se předem telefonicky domluvit na konkrétním dni a čase)
Co poskytujeme za služby
V rámci služby jsou poskytovány základní činnosti dle § 39 Zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění:
- pomoc při pohybu a přesunech
- pomoc s přípravou a podáním stravy
- pomoc s osobní hygienou
- pomoc při zajištění chodu domácnosti
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (procházky, doprovody na nákup,
- k lékaři, za kulturou, na návštěvy),
- podpora k aktivitě formou sociálně aktivizační a terapeutické činnosti (rozvíjení paměti, povídání a naslouchání, hraní společenských her a jiných činností vedoucí k rozvoji kognitivních schopností a sebedůvěry)
- doprovod na úřad, pomoc s vyřízením příspěvku na péči
- pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí
- základní sociální poradenství může být poskytováno také pečujícím osobám. Za součást základního sociálního poradenství se považují také činnosti poskytující podporu pečujícím a činnosti, které spočívají v nácviku dovedností pečujících osob pro zvládání péče o osoby závislé na jejich pomoci.
Zásady služby
- PODPORA – podporujeme klienta v jejich přání zůstat doma, co nejdéle je to reálné a možné. Podporujeme klienty v udržení či zlepšení samostatnosti – asistenti klientům pomáhají vykonávat ty činnosti, které by vykonávali sami, kdyby mohli
- DOSTUPNOST – služba je poskytována v domácnosti klienta. Poskytujeme služby 24 hodin denně.
- ODBORNOST – služby jsou poskytovány proškolenými zaměstnanci, kteří si dále prohlubují svoje znalosti v rámci dalšího vzdělávání. Při poskytování služby jsou dodržovány postupy bezpečnosti práce.
- PRUŽNOST – snažíme se zajistit službu, měníme rozsah asistencí na základě změn u klienta v co nejkratší reálné době
- ROVNÝ PŘÍSTUP – služby jsou poskytovány osobám bez ohledu na náboženské vyznání, rasu, politické přesvědčení, národnost, pohlaví či obtížnost asistence.
- RESPEKT KE KLIENTOVI – dodržujeme práva klientů, zachováváme lidskou důstojnost, naplňujeme individuální potřeby.

Poslání služby
Osobní asistence j prostředek, který umožnuje klientům se sníženou soběstačností setrvat v jejich přirozeném prostředí – DOMA, a to nejdéle, jak to jejich individuální situace umožňuje. Při péči o klienty se řídíme mottem: POMÁHÁME S ÚCTOU A LASKAVOSTÍ.
- umožnit klientovi žít v přirozeném prostředí
- pomoci klientovi při zajištění běžných každodenních činností, které by člověk dělal sám, případě, že by mu v tom nebránila snížená soběstačnost nebo vysoký věk,
- podpořit zároveň rozvíjení nebo zachování schopností a dovedností klienta,
- poskytovat službu, se kterou budou klienti spokojeni a naplňovat heslo „ pomáháme s úctou a laskavostí“.
Principy při poskytování
- nezávislost a samostatnost klienta
- individuální přístup ke klientovi
- partnerství a spolupráce
- respekt a úcta ke klientovi

Doplňující informace ke službě
Způsoby kontaktu
- telefonicky
- e-mailem: [email protected] nebo přes on-line formulář
- osobně na výše uvedené adrese kanceláře popř. na jiné adrese dle předchozí domluvy
Okruh osob kontaktující organizaci:
- zájemce o službu
- osoba zastupující zájemce o službu – rodina, blízký přítel, opatrovník
- sociální pracovník jiné organizace nebo instituce
- lékař
První kontakt za organizace zajišťuje koordinátor služby osobní asistence či vedoucí centra. Postupují následujícím způsobem:
- Ověří, zda zájemce spadá do vymezené cílové skupiny poskytovatele a v případě, že nikoliv, předá kontakty na příslušné organizace. Zájemce musí splňovat následující znaky:
- zájemce dovrší v momentu uzavření smlouvy věk 19 let,
- zájemce má sníženou soběstačnost, z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby.
- Ověří místo, kde by měla být služba poskytována a pokud se nachází mimo oblast působnosti organizace, je mu doporučen jiný vhodný poskytovatel v místě jeho pobytu.
- Zjistí orientační zdravotní stav zájemce. Pokud potřeby zájemce neodpovídají nabídce poskytovatele, nabídne mu jinou alternativní organizaci.
Seznámí zájemce s nabídkou, podmínkami služby, finanční a časovou dostupností služby:
- obsah – co ze zákona můžeme vykonávat, tedy poskytování základních činností a základního sociálního poradenství a co naopak neposkytujeme,
- rozsah – jaký může být časový rozsah asistence,
- cena i s její sníženou sazbou – dle aktuálního ceníku,
- specifika služby,
- základní informace o Smlouvě a Pravidlech poskytování služby.
- Rozhodne-li se zájemce naši službu využít a je zařazen do pořadníku zájemců o službu a dohodne se se zájemcem na dalším postupu:
- Pokud momentálně není volná kapacita, informuje o tom zájemce. Zájemce bude kontaktován, jakmile se kapacita uvolní, v případně zájmu jsou předány kontakty na další poskytovatele soc. služeb
- Pokud je volná kapacita, je možné asistenci poskytnout bez odkladu, koordinátor zahájí detailnější mapování životní situace zájemce.
- poskytovatel neposkytuje sociální službu, o kterou zájemce o službu žádá – v tomto případě je žadateli nabídnuto základní sociální poradenství, při němž je mu doporučeno vhodné zařízení nebo organizace
- poskytovatel nemá dostatečnou kapacitu pro poskytnutí služby – je nabídnuto zařazení do evidence zájemců
- zájemce o službu nespadá do okruhu osob, pro které je služba určena
- onemocnění zájemce vyžaduje taková opatření, která osobní asistence není schopna zajistit (je nutné pobytové zařízení, hospitalizace)
- zájemci byla v době kratší než 6 měsíců vypovězena smlouva o poskytování osobní asistence z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy
Podpis smlouvy probíhá vždy osobně a v přirozeném prostředí zájemce, nikoli jen s rodinnými příslušníky. Pokud má klient potíže s porozuměním, požadují přizvání třetí osoby, která je zplnomocněna k jednání a podepisování dokumentů.
Smlouva o poskytování sociální služby
Jedním z hlavních úkolů koordinátora je zajistit, aby zájemce před podpisem smlouvy skutečně porozuměl, jak bude služba probíhat, na co má jako klient nárok a jaké jsou naopak jeho povinnosti.
Klient podepisuje tyto dokumenty:
- Smlouva o poskytování služby osobní asistence
- Příloha č. 1 – Individuální plán péče uživatele
- Příloha č. 2 – Pravidla poskytování služby
- Příloha č. 3 – Aktuální ceník služby
- Poučení pro klienta o jeho právech při zpracování osobních údajů
- Případně Plná moc a/nebo Předávací protokol ke klíčům
Naši sociální pracovníci podporují klienta vyjádřit své potřeby a svou představu o tom, jak by měla služba vypadat a jaký má mít cíl. Společně se dohodnou na délce trvání, časovém harmonogramu a náplni asistence a vytváří individuální plán péče, který respektuje schopnosti, dovednosti a potenciální možnosti klienta.
- Pokud chce klient cokoli ve službě změnit, nebo se u něj děje něco vážného, kontaktuje přiděleného koordinátora, asistenti totiž nemohou poskytovat svá telefonní čísla.
- Naši sociální pracovníci během poskytování služby kontaktují klienta telefonicky, e-mailem nebo osobní návštěvou a to v případě potřeby domluvit se na průběhu služby, v případě onemocnění asistentů, personálních nebo jiných změnách zasahujících do plynulosti poskytované péče. Z důvodu zvyšování kvality poskytování služeb pracovníci průběžně zjišťují spokojenost se službou a případné změny potřeb, náplně, harmonogramu a cíle. Nejpozději každých šest měsíců pracovníci společně s klientem revidují individuální plán péče, který pak předkládají klientovi k podpisu. Koncem kalendářního roku provádí také celkové roční zhodnocení poskytované služby, jehož součástí je i předání dotazníku spokojenosti. Osobní návštěva může proběhnout také v průběhu asistence, a to formou náhledu na práci osobních asistentů.
Veškeré stížnosti jsou vyřizovány v co nejkratší lhůtě, nejpozději však do 30 dnů od podání stížnosti.
Způsoby podání stížnosti podnětu a připomínky
- Ústně (telefonicky nebo osobně) – svoji stížnost lze vyjádřit v úředních hodinách osobně na adrese: Dukelská 2668, 276 01 Mělník, a to v pondělí až v pátek od 8:00 – 15:00 nebo telefonicky: 733 468 074 nebo 731 633 747, 731 661 319
- Písemně poštou, nebo elektronicky – písemný dopis lze poslat na adresu kanceláře centra: Dukelská 2668, 276 01 Mělník, nebo přímo vedoucímu centra. Nebo emailem na adresu: [email protected].
- Anonymně – vhozením písemné stížnosti do poštovní schránky, která slouží zároveň jako schránka na stížnosti, umístěných přímo v prostorách centra.
Stížnost je řešena bezodkladně, nejdéle však do 30 dnů od data jejího obdržení a je o ní vždy vyhotoven písemný záznam. Stížnost je podávána v tomto pořadí: 1. koordinátor, 2. vedoucí služby, 3. ředitel, 4. zřizovatel organizace – stížnosti na ředitele. Klient má právo si vybrat pro řešení stížnosti jím zvoleného prostředníka (nezávislého zástupce).
Dovolání na řešení stížnosti může být směřováno na vedoucího centra, dále pak na ředitele organizace, v dalším kroku ke správní radě organizace. Případně na Krajský úřad Středočeského kraje, odbor sociálních věcí, Zborovská 11, 150 00 Praha 5.
Nesouhlasí-li stěžovatel s vyřízením stížnosti nebo nebyla-li stížnost vyřízena ve stanovené lhůtě, může ve lhůtě 60 dnů ode dne doručení informace o způsobu jejího vyřízení nebo od uplynutí stanovené lhůty požádat ministerstvo o prověření vyřízení této stížnosti; v žádosti stěžovatel uvede důvod, proč žádá o prověření vyřízení stížnosti. Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Na Poříčním právu 1/376, 128 01 Praha 2.
Další možností podání stížnosti je Ochránce veřejných práv, Údolní 39, 602 01 Brno.
Kontaktní osoba, na kterou je možno obracet se stížností:
- Bc. Lucie Kloučková – koordinátorka osobní asistence, 731 661 319, [email protected]
- Tamara Musilová – koordinátorka osobní asistence, 731 633 747, [email protected]
- Mgr. Andrea Edrová, vedoucí centra, 733 468 074, [email protected]
