OSOBNÍ ASISTENCE
Boom zájmu o osobní asistenci a jeho úskalí
V prvním pololetí zažíváme boom zájmu o osobní asistenci, který je daný několika faktory: reklamní kampaň MP, dobré jméno MP a naplněná kapacita ostatních organizací.
V oblasti vedení služby jsme na růst připraveni – fungující systém karet klientů, personální posílení týmu koordinátorů o novou kolegyni na plný úvazek.
Nicméně nezvládáme uspokojit všechny zájemce o službu a reakční doba zahájení služby se nám protáhla v některých případech až na měsíc. Důvodem je nedostatek vhodných zájemců o práci na pozici osobní asistentky. Tento problém řeší všechny organizace a to nejen v sociální oblasti, jelikož v Praze je aktuálně rekordně nízká nezaměstnanost.
Vysoké nasazení koordinátorů v péči o klienty
Díky výrazně pro – klientskému přístupu se nám daří podporovat klienty v jejich přání setrvat, co nejdéle doma. Koordinátoři se výrazně zasazují o zlepšení kvality života v domácí péči u klientů, kteří jsou plně odkázáni na pomoc druhé osoby a u klientů zcela osamělých či s nefunkční rodinou. Např. aktivní nabídkou, doporučením či i zajišťováním vhodných kompenzačních pomůcek. Podařilo se nám také, aby klientka bez jakéhokoli rodinného zázemí mohla v poklidu, dle svého přání, zemřít v hospici – doslova jsme ji „vybojovali“ z léčebny dlouhodobě nemocných, kam byla kvůli zhoršenému zdravotnímu stavu umístěna a kde s ní bylo zacházeno způsobem, který odmítala akceptovat, ačkoli již byla velmi zesláblá a v terminálním stádiu.
Část našich dlouhodobých klientů se postupně dostává do stadia plné závislosti na druhé osobě, tvoříme tak i pro rodinu bezpečný prostor jistoty, že mohou s naší pomocí péči v domácím prostředí zvládnout.
Obstáli jsme také ve výzvě, před kterou jsme nikdy nestáli – zajistit osobní asistenci pro anglicky hovořící klientku. Navíc služba byla na 24 hodin/denně, s tím jsme ovšem již zkušenost měli.
Vize rozvoje služby a spolupráce
Plánujeme navázat spolupráci s hospici, abychom mohli našim klientům nabídnout možnost setrvat doma opravdu až do konce svých dní. Jsme přesvědčeni, že je to možné a přesně tímto směrem mezioborové spolupráce se budou ubírat progresivní služby sociální péče. Podporu tohoto přístupu již naznačila koncepce MPSV ve svém strategickém plánu rozvoje.
Supervize a vzdělávání asistentek
Pravidelně 1 za 2 měsíce probíhá týmová supervize pro asistentky. Vzhledem k obtížnosti práce probíhá ½ měsíce individuální supervize koordinátorů a rovněž týmová supervize koordinátorů
a vedoucího centra.
V dubnu až červnu se asistentky zúčastnili kurzu Základy komunikace s lidmi s demencí
Aktuální počet asistentek: 44
Počet koordinátorů služby: 3
Aktuální počet klientů: 63
Počet klientů celkem za první pololetí: 74
Počet hodin přímé péče: 14 570
POMOC LIDEM V SOCIÁLNÍ NOUZI
Do nového roku jsme vstoupili s výraznými personálními změnami, v rámci kterých se kompletně obměnil tým pracovníků projektu.
Tato změna s sebou přinesla krátkodobý propad v počtech klientů – zde se promítla skutečnost, že někteří z bývalých pracovníků projektu své původní klienty kontaktovali a „přetahovali“ je do organizace, kam nově nastoupili, čímž je vystavovali nepříjemné situaci a z pohledu sociální práce jednali neeticky.
Personální změna projektu přinesla i řadu pozitivních systémových změn v následujících oblastech:
Oblast administrativy
- Došlo k vytvoření přehlednějšího systému administrace klientských karet
- Pracovníci se aktivně podílí na finalizaci Standardů kvality sociálních služeb
- Pro usnadnění výkaznictví jsme zavedli nové sdílené dokumenty, kde evidujeme jednotlivé složky
- Přechod organizace na Gmail jsme využili k zřízení sdíleného kalendáře
Oblast práce s klienty
- Bylo zřízeno srazové místo pro klienty, které slouží nejen jako místo k poskytování sociálního poradenství, ale i pro ty, kteří se chtějí pravidelně vídat a nechtějí nic řešit – jejich potřebou je kontakt s lidmi z jiné komunity, než které jsou součástí. Toto místo bylo zřízeno za spolupráce s Bosými karmelitány u Kostela Panny Marie Vítězné (Pražského Jezulátko), kdy řeholníci vydávají našim klientům potraviny, a my poskytujeme sociální poradenství.
- Pro usnadnění kontaktu s klienty jsme začali používat letáček se stručnými informacemi o naší službě a s kontaktními údaji.
- Pracovníci také začali provádět depistáž, konkrétně na Praze 5 a 1.
- Díky spolupráci s Městkou policií HMP máme přehled o veškerých místech výskytu lidí bez domova v našem městě a chystáme se je postupně všechny navštívit.
- Klademe větší důraz na uschopňování a samostatnost klientů. V současné době se snažíme o větší zapojení klientů do jejich sociální rehabilitace a nesnižovat při tom jejich kompetence. Z těchto důvodů dochází k menšímu doprovázení na úřady a vedení klientů k samostatnosti, zejména u klientů, kteří s programem spolupracují delší dobu. Nicméně nabídka této pomoci stále trvá a klienti o její možnosti využití vědí. Na místě je doprovod zejména u nových klientů, kteří jsou si při jednání s úřady a institucemi nejistí či neví, jak postupovat. Předpokládáme opětovné zvýšení doprovázení v závislosti na doplnění kapacit novými klienty.
Aktivity směřující k odbornému růstu programu
Pracovníci Pomoci lidem v sociální nouzi vnímají jako důležitý prvek své práce spolupráci s ostatními organizacemi poskytujících péči našim klientům a dále informování veřejnosti o důležitosti a prospěšnosti své práce v očích veřejnosti.
Jsme činní v pracovních skupinách „Platforma pro integraci“ a „ Bezdomovci – lidé jako my“. V úvahu ještě připadá „Platforma pro sociální bydlení“.
V současné době se účastníme komunitního plánování na Praze 5 a 10, snažíme se do této činnosti zapojit i na Praze 3 a 12.
Při řešení situace svých klientů spolupracujeme s orgány místní samosprávy a s jimi zřízenými organizacemi. Našimi významnými partnery při zajišťování péče o naše klienty jsou i neziskové organizace jako Armády spásy či Naděje.
Při návštěvě MPSV vyšlo najevo, že by bylo možno se zapojit s naší organizací do nově vytvořeného programu humanitární pomoci. V současné době čekáme na zaslání upřesňujících podmínek, tak aby bylo možné zpracovat kvalifikovanou analýzu o vhodnosti pro náš program, tak aby byl prospěšný pro naše klienty a příliš zatěžující pro organizaci.
Supervize a vzdělávání
Týmová supervize probíhá pravidelně 1 za 2 měsíce
Koordinátor se zúčastnil akreditovaného kurzu pro vedoucí pracovníky v sociálních službách. Sociální pracovnice by se měly ještě letos zúčastnit kurzu k řešení dluhové problematiky klientů a pastorační asistentka bude absolvovat kurz pracovníka v sociálních službách.
Aktivity pořádané s klienty
Dne 24. 6. 2016 pracovníci opékali buřty s klienty na veřejném ohništi, byli pozváni i sociální pracovníci Úřadu městské části Praha 10 a management Maltézské pomoci o.p.s., bohužel pro jejich velké pracovní vytížení se nemohli zúčastnit. Finanční náklady pro MP byly nulové díky donátorům, kteří zaplatili veškeré konzumované potraviny.
Klienti i sponzoři projevili velkou spokojenost s proběhlou akcí. Důležitým prvkem akce bylo propojení okolní nezúčastněné společnosti a získání osobního náhledu na život bezdomovce. Výsledným efektem byla pozitivní reakce obou stran a vzájemné sympatie.
Do budoucna pracovníci uvažují o dalších pořádaných aktivitách. Jednalo by se například o návštěvu Národního památníku obětí heydrichiády v kryptě Pravoslavného chrámu sv. Cyrila a Metoděje, pořádání výletů se psy po Praze a okolí, mše a další podobně zaměřené činnosti. Pracovníci předpokládají pokračování akce „Polévka zahřeje, a co dál?“
Aktivity se snažíme vybírat jak podle předpokládaného zájmu našich klientů, tak dle finančních možností programu.
Počty klientů a kontaktů
Počet klientů celkem: 68
Aktuální počet klientů: 40
Počty kontaktů v první polovině roku 2016do května: 2 440 kontaktům.
Evidence úspěchů květen 2016
SAS – „ADOPCE SENIORŮ“
V projektu převládá poskytování služby formou docházení za klienty, kteří ještě žijí ve svých domovech. Naši dobrovolníci však také docházejí do zařízení. Spolupracujeme s 3 domovy pro seniory: – DS Ďáblice, DS Slunné stáří na Střížkově a DS Habrová na Praze 3.
Struktura dobrovolníků se neliší oproti předešlým letům, jsou mezi nimi lidé všech věkových kategorií, od studentů střední školy až po lidi v důchodovém věku. Počty dobrovolníků se udržují na vyrovnané výši – počty nových dobrovolníků (12) vyvažují počty dobrovolníků, kteří ukončili svou činnost (13). Důvodem ukončení dobrovolnictví jsou různorodé, nicméně se dají rozdělit
o následujících faktorů: přirozené ukončení dobrovolnictví po úmrtí přiděleného klienta; pracovní důvody – změna práce či vytížení; rodinné důvody.
Naši dobrovolníci jsou aktivní a přátelští, rádi se účastní akcí pořádaných MP a ve většině případů mezi nimi a jejich klienty panují velmi přátelské vztahy, které jsou pro obě strany přínosem.
Aktivity pro dobrovolníky
Supervize
V březnu a v červnu jsme uspořádali 4 supervize, kterých se zúčastnilo celkem 45 dobrovolníků.
Vzdělávání
V sobotu 14. května se 1 naše dobrovolnice zúčastnila Kurzu komunikace pro lidi s demencí, který byl primárně určen asistentkám, ale uvolnilo se místo, které jsme nabídli dobrovolníkům.
Slavnostní mše
Ve čtvrtek 23. června se část našich dobrovolníků zúčastnila svátku sv. Jana – mše a následné recepce (4 na mši i na recepci, další 2 pouze na mši).
Společné aktivity
Našim dobrovolníkům a jejich klientům jsme nabídli možnost zúčastnit se pouti seniorů a nemocných v katedrále sv. Víta v sobotu 18. června.
Dobrovolníkům jsme také nabídli možnost zapojit se do dobrovolnických aktivit při celostátním setkání vozíčkářů na Velehradě (patrně to využije 1 dobrovolnice).
Školení nových dobrovolníků
Zájemci o dobrovolnictví se hlásí průběžně, během prvního pololetí roku 2016 jsme jich na 3 školeních vyškolili 12 nových dobrovolníků
Celkový počet dobrovolníků: 58 (43 žen a 15 mužů; 11 dobrovolníků dochází do zařízení DS)
Celkový počet klientů za první pololetí: 56 (6 klientů v prvním pololetí zemřelo)
Celkový počet hodin: 1907
Celkový počet schůzek: 788
Theo Šimko, vedoucí Centra