Cíle, specifika a poslání osobní asistence
Osobní asistence je terénní sociální služba poskytovaná 7 dní v týdnu, 24 hodin denně na území ORP Žatec a Podbořany.
Osobní asistence je prostředek, který umožňuje klientům se sníženou soběstačností setrvat ve svém domácím prostředí, co nejdéle to jejich individuální situace dovolí. Naší vizí a posláním je pomáhat s úctou a laskavostí – aby podpora nebyla jen nutností, ale také důstojnou součástí každodenního života.
Cíle služby
- umožnit klientovi žít ve vlastním přirozeném prostředí
- pomoci mu zvládat každodenní činnosti, které by vykonával sám, kdyby mu v tom nebránila snížená soběstačnost nebo vysoký věk
- rozvíjet a udržovat schopnosti a dovednosti klienta
- poskytovat službu, se kterou jsou klienti spokojeni a která naplňuje motto:
„Pomáháme s úctou a laskavostí“
Cílová skupina
- osoby s chronickým onemocněním
- osoby se zdravotním postižením
- osoby s mentálním postižením
- senioři
Cílová skupina je bez omezení věku.
S čím pomůžeme
Pomáháme s ranním vstáváním a večerním uléháním, hygienou a toaletou. Zajišťujeme bezpečný a spokojený den uživatele – aktivizaci, předčítání, procházky, doprovody. Chodíme nakupovat, vaříme a podáváme jídlo. Uklízíme a udržujeme chod domácnosti. Zkrátka děláme všechno, s čím potřebuje daný člověk pomoci. Spolupracujeme s rodinou a můžeme se s ní střídat v péči. Vše je na domluvě.
Naši osobní asistenti a asistentky jsou odborně proškoleni, aby poskytovali pomoc s respektem, laskavostí a důstojností všude tam, kde je potřeba podpora druhé osoby – ať už jde o hygienu, stravování, pohyb, doprovod k lékaři nebo další běžné činnosti.
Popis realizace služby
Služba začíná tím, že nás uživatel či někdo z jeho blízkých kontaktuje. Následuje zorganizování konkrétní podoby a časového harmonogramu služby. Smlouva o službě je podmínkou pro začátek poskytování služby a podepisuje se v místě, kde bude osobní asistence poskytována.
Uživateli je přidělena stabilní osobní asistentka, která k němu dochází v dohodnutých časech a vykonává potřebné činnosti.
Principy poskytování služby
- Nezávislost a samostatnost klienta
- Individuální přístup
- Partnerství a spolupráce
- Respekt a úcta ke klientovi
Příklady poskytované pomoci
- pomoc při pohybu a přesunech
- pomoc s přípravou a podáním stravy
- pomoc s osobní hygienou
- pomoc při zajištění chodu domácnosti
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (procházky, doprovody na
- nákup, k lékaři, za kulturou, na návštěvy)
- podpora aktivity formou sociálně aktivizační a terapeutické činnosti (rozvoj paměti,
- povídání, společenské hry, posilování kognitivních schopností a sebedůvěry)
- doprovod na úřady, pomoc s vyřizováním příspěvku na péči
- podpora bezpečí a setrvání v přirozeném sociálním prostředí
- základní sociální poradenství i pro pečující osoby (např. nácvik dovedností
- potřebných k péči o osobu závislou na pomoci)
Ceník
Cena se řídí platným ceníkem. Finanční spoluúčast klienta se vypočítává na základě počtu skutečně odebraných hodin služby.
Kapacita služby
- Okamžitá kapacita: 4 klienti
- Denní kapacita: 12 klientů
- Roční kapacita: 40 klientů
Důležité dokumenty
- Smlouva o poskytování sociální služby osobní asistence
- Informační klientská příručka
- Regionální karta sociálních služeb Ústeckého kraje
- Pravidla poskytování služby
- Individuální plán péče
- GDPR osobní asistence
- Ukončení smlouvy osobní asistence
- Postup při řešení nouzových a havarijních situací
- Registr poskytovatelů služeb