Popis služby

Osobní asistence je terénní placená sociální služba poskytovaná 7 dní v týdnu, 24 hod. denně, na celém území Brna a Brna-venkova. Jedná se o registrovanou službu dle zákona č.108/2006 Sb. o sociálních službách. Osobní asistentky a asistenti jsou proškoleni pomáhat s úctou a laskavostí klientům v oblastech, ve kterých potřebují pomoc druhé osoby.

Poslání služby

Posláním služby je umožnit klientům se sníženou soběstačností setrvat v jejich přirozeném prostředí a pomoci jim s činnostmi, které nemohou vykonávat samostatně.

Principy

  • nezávislost a samostatnost klienta
  • individuální přístup ke klientovi
  • partnerství a spolupráce
  • respekt a úcta ke klientovi

Komu službu poskytujeme?

  • seniorům
  • osobám se zdravotním postižením
  • osobám s mentálním postižením

S čím vám pomůžeme?

V rámci základního sociálního poradenství pomáháme nejen našim klientům, ale také pečujícím osobám. Za součást základního sociálního poradenství se považují činnosti poskytující podporu pečujícím a činnosti, které spočívají v nácviku dovedností pečujících osob pro zvládání péče o osoby závislé na jejich pomoci.

V rámci služby jsou poskytovány základní činnosti dle § 39 Zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění:

  • pomoc při pohybu a přesunech
  • pomoc s přípravou a podáním stravy
  • pomoc s osobní hygienou
  • pomoc při zajištění chodu domácnosti
  • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (procházky, doprovody na nákup, k lékaři, za kulturou, na návštěvy),
  • podpora k aktivitě formou sociálně aktivizační a terapeutické činnosti
  • (rozvíjení paměti, povídání a naslouchání, hraní společenských her a jiných činností vedoucí k rozvoji kognitivních schopností a sebedůvěry)
  • doprovod na úřad, pomoc s vyřízením příspěvku na péči
  • pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí

Kompletní popis všech základních činností ve službě.

Co služba nezajišťuje

Co nezajišťujeme?

  • zdravotnické úkony (např. cévkování, ošetřování otevřených dekubitů, rehabilitace) – možno řešit domácí zdravotní péčí
  • běžně dostupné veřejné služby (např. kadeřník, opravář, zahradník, rozsáhlý úklid)
  • hlídání dětí klientů osobní asistence, pokud sami nejsou našimi klienty
Jak o službu požádat?

Cíle a zásady služby

Cíle služby

  • umožnit klientovi žít v přirozeném prostředí
  • pomoci klientovi při zajištění běžných každodenních činností, které by
  • člověk dělal sám, v případě, že by mu v tom nebránila snížená soběstačnost nebo vysoký věk,
  • podpořit rozvíjení nebo zachování schopností a dovedností klienta,
  • poskytovat službu, se kterou budou klienti spokojeni
  • naplňovat heslo „ Pomáháme s úctou a laskavostí“

Zásady služby

  • podpora – podporujeme klienty v jejich přání zůstat doma, co nejdéle je to reálné a možné. Podporujeme klienty v udržení či zlepšení samostatnosti asistenti klientům pomáhají vykonávat ty činnosti, které by vykonávali sami, kdyby mohli
  • dostupnost – služba je poskytována v domácnosti klientů. Poskytujeme služby 24 hodin denně
  • odbornost – služba je poskytována proškolenými zaměstnanci, kteří si dále prohlubují svoje znalosti v rámci dalšího vzdělávání
  • pružnost – snažíme se zajistit službu v nejkratší reálné době od jejího objednání měníme rozsah na základě žádosti klientů
  • rovný přístup – služby jsou poskytovány klientům bez ohledu na náboženské vyznání, rasu, politické přesvědčení, národnost, pohlaví či obtížnost asistence
  • respekt ke klientovi – dodržujeme práva klientů, zachováváme lidskou důstojnost, naplňujeme individuální potřeby


Kdo jsou osobní asistenti

Odborně vyškolení pracovníci, kteří ke klientovi dochází dle předem domluveného harmonogramu služeb. U klienta se zpravidla střídají dva i více asistentů (podle počtu objednaných hodin), aby byli v případě nouzové situace zastupitelní. Osobní asistenti jsou v pravidelném kontaktu s koordinátory, společně řeší průběh služby u klientů a spolupracují na kvalitě poskytované podpory.

Osobní asistenti pracují s úctou, respektují soukromí, nezasahují do klientova soukromého života, svobody myšlení a náboženského vyznání. Oslovují klienta tak, jak si přeje. Vždy ale vykají, jsou diskrétní při intimních úkonech, jsou ohleduplní a vstřícní, nepřijímají žádné peněžité dary a dodržují mlčenlivost.

Doplňující informace

Jednání se zájemcem o službu

Naši sociální pracovníci seznámí zájemce s nabídkou, možnostmi a podmínkami poskytované služby a dále zjistí, co konkrétně od služby zájemce očekává a zda mu poskytnutí služby může pomoci při řešení nepříznivé sociální situace.

Jednání se zájemcem o službu probíhá vždy formou, která je zájemci srozumitelná a pochopitelná a zohledňuje jeho individuální potřeby.

Pokud se zájemce rozhodne pro spolupráci, je domluvena osobní schůzka v místě jeho bydliště a v případě vzájemného souhlasu podepsána smlouva. Pokud má služba plnou kapacitu, je zájemci nabídnuto zařazení do evidence zájemců o službu.

Podpis smlouvy probíhá vždy osobně se zájemcem o službu, nikoli jen s rodinnými příslušníky. Pokud má zájemce potíže s porozuměním, požadujeme přizvání třetí osoby, která je zplnomocněna k jednání a podepisování dokumentů.

Průběh poskytování služby osobní asistence

Služba je poskytována na základě Smlouvy o poskytování osobní asistence uzavřené mezi klientem a poskytovatelem služby. Ve smlouvě je klient seznámen s obecnými pravidly poskytování služby, jako je místo poskytování služby, způsob úhrady, informace o základních činnostech, dále smlouva vymezuje práva a povinnosti zúčastněných stran. Smlouva je klientem na znamení souhlasu vždy podepsána, ukládá se do složky klienta a jedno provedení obdrží klient.

Konkretizace rozsahu poskytovaných činností je uvedena v Individuálním plánu péče klienta (dále IPP). IPP slouží ke konkretizaci individuálních potřeb klienta a podrobněji popisuje vlastní možnosti klienta a dohodnutou podporu ze strany poskytovatele. IPP je přiložen k této smlouvě a je průběžně aktualizován. IPP je klientem na znamení souhlasu vždy podepsán, ukládá se do složky klienta a jedno provedení obdrží klient.

Sociální pracovník poskytuje klientovi sociální poradenství a pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů,společně s klientem sestavuje IPP a odpovídá za jeho aktualizování a naplňování, vytváří harmonogramy služeb, pečuje o tým asistentů, spolupracuje na zkvalitnění a rozvoji služby. Z důvodu zvyšování kvality poskytování služeb průběžně zjišťují spokojenost se službou, koncem kalendářního roku provádí celkové roční zhodnocení poskytované služby, jehož součástí je i předání dotazníku spokojenosti.

Osobní asistent realizuje objednanou sociální službu v souladu s dohodou sjednanou v IPP a podle předem vytvořeného harmonogramu služeb, spolupracuje se sociálním pracovníkem při naplňování, změnách a hodnocení IPP. Klíčový osobní asistent je sociálním pracovníkem u daného klienta vybrán jako nejvhodnější a realizovanou péči eviduje do karty klienta.

Provedená asistence se zapisuje do Výkazu služby osobní asistence, kam asistent po skončení služby zapíše délku trvání a provedené činnosti, které u klienta dle IPP vykonal. Na konci měsíce výkaz předloží klientovi (zplnomocněné osobě) ke kontrole a ten svým podpisem stvrdí, že vše bylo provedeno v uvedeném rozsahu a výkaz předá sociálnímu pracovníkovi, který jej zkontroluje. Výkaz pak slouží jako podklad k vyúčtování služby.

Úhrada za službu

Služba je poskytovaná za úhradu a klient se na službě finančně podílí. Cena za službu je účtována dle platného ceníku služby . Finanční spoluúčast klienta na službě se vypočítává na základě počtu skutečně odebraných hodin služby.

Osobní asistence není zdravotní služba a nelze ji zaplatit ze zdravotního pojištění. Lze na ni ale čerpat příspěvek na péči dle míry soběstačnosti klienta. Rádi vám s vyřízením pomůžeme. 

Osobní asistence vhodně doplňuje péči rodiny nebo domácí ošetřovatelské či hospicové péče nebo pečovatelské služby.

Důvody neposkytnutí služby
  • poskytovatel neposkytuje sociální službu, o kterou zájemce o službu žádá – v tomto případě je žadateli nabídnuto základní sociální poradenství, při němž je mu doporučeno vhodné zařízení nebo organizace
  • poskytovatel nemá dostatečnou kapacitu pro poskytnutí služby – je nabídnuto zařazení do evidence zájemců 
  • zájemce o službu nespadá do okruhu osob, pro které je služba určena
  • onemocnění zájemce vyžaduje taková opatření, která osobní asistence není schopna zajistit (je nutné pobytové zařízení, hospitalizace)
  • zájemci byla v době kratší než 6 měsíců vypovězena smlouva o poskytování osobní asistence z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy
Stížnosti

Připomínky, podněty či stížnosti mohou podávat všichni zúčastnění. Klient má právo si vybrat pro řešení stížnosti jím zvoleného prostředníka. O možnosti podávání stížnosti je klient informován při podepisování smlouvy koordinátorem osobní asistence. Poskytovatel je povinen reagovat na každou stížnost (tedy i anonymní). Stížnost je řešena bezodkladně, nejdéle však do 30 dní od data obdržení stížnosti. Vyřízení stížnosti je vyhotoveno písemně a předáno/doručeno stěžovateli.