Osobní asistence poskytovaná Maltézskou pomocí v Jeseníku nabídla poprvé své služby v roce 2020. Jedná se o registrovanou službu dle zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách.

Poskytujeme péči v domácím prostředí 24 hodin denně včetně víkendů a svátků. Pomáháme všem lidem bez rozdílu. Zejména seniorům se sníženou schopností pohybu, osobám trpícím Alzheimerovou demencí či Parkinsonovou nemocí, artrózou i po mozkové mrtvici. V poslední době nás často oslovují lidé po chemoterapii a rodiče dětí s postižením. Jsme tu i pro ty, kteří celodenně pečují o své blízké a podporují je v přání žít v domácím prostředí.

Jak požádat o službu

Návštěva v centru možná: ST 10:00–12:00, jinak po telefonu během pracovního týdne

V čem jsme jedineční?

Naši asistenti s vámi pracují s úctou, respektují vaše požadavky na místo a čas poskytované péče.
Naši asistenti se o vás postarají doma či v nemocnici, při vyřizování pochůzek na úřadě nebo při návštěvě kulturního zařízení nebo bohoslužby.
Naši asistenti dokážou pracovat s invalidním vozíkem i zajistit osobní hygienu na lůžku, naučí se zacházet s vašimi kompenzačními pomůckami, dokážou vám být oporou na procházce nebo vám zajistí nákup, jaký si přejete. Dokážou udržet váš byt v pořádku a pěkně uklizený.
Naši asistenti vám jsou na blízku, když si chcete popovídat, umí naslouchat vašim bolestem a trápením.

Co poskytujeme za služby

V rámci služby jsou poskytovány základní činnosti dle § 39 Zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění:

  • pomoc při pohybu a přesunech
  • pomoc s přípravou a podáním stravy
  • pomoc s osobní hygienou
  • pomoc při zajištění chodu domácnosti
  • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (procházky doprovody na nákup, za kulturou, na návštěvy), 
  • podpora k aktivitě formou sociálně aktivizační a terapeutické činnosti (rozvíjení paměti, povídání a naslouchání, hraní společenských her a jiných činností vedoucí k rozvoji kognitivních schopností a sebedůvěry)
  • doprovod na úřad, pomoc s vyřízením příspěvku na péči 
  • poskytování základního sociálního poradenství
  • pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí
  • základní sociální poradenství může být poskytováno také pečujícím osobám. Za součást základního sociálního poradenství se považují také činnosti poskytující podporu pečujícím a činnosti, které spočívají v nácviku dovedností pečujících osob pro zvládání péče o osoby závislé na jejich pomoci.

Kompletní popis všech základních činností ve službě.

Pro koho je služba určena?

Všem lidem, kteří chtějí zůstat ve svém domácím prostředí, ale jejich zdravotní omezení vyžaduje pomoc druhé osoby.

  • Senioři
  • Osoby s chronickým onemocněním
  • Osoby s kombinovaným postižením
  • Osoby s mentálním postižením
  • Osoby s tělesným postižením
  • Osoby se zdravotním postižením

Osobní asistence je poskytována v Jeseníku a okolních obcích. Platit ji můžete z příspěvku na péči, o který je třeba požádat na příslušném sociálním odboru.

Osobní asistence není zdravotní péče a nelze ji platit ze zdravotního pojištění. Lze na ni ale čerpat příspěvek na péči. Podle míry vaší nesoběstačnosti vám může být přiznán příspěvek v rozmezí 880 Kč až 27 000 Kč. Zprostředkujeme poradenství v oblasti příspěvku na péči, o dalších sociálních službách a o vhodných kompenzačních pomůckách.

Osobní asistence vhodně doplňuje péči rodiny nebo domácí ošetřovatelské či hospicové péče nebo pečovatelské služby.

Maximální kapacita klientů:

  • denní 36 klientů
  • okamžitá 9 klientů

Věková kategorie klientů:

  • Děti předškolního věku (1-6 let)
  • Mladší děti (7-10 let)
  • Starší děti (11-15 let)
  • Dorost (16-18 let)
  • Mladí dospělí (19-26)
  • Dospělí (27 -64 let)
  • Mladší senioři (65-80 let)
  • Starší senioři (nad 80 let)

Jak probíhá jednání se zájemcem

Naši sociální pracovníci seznámí zájemce s nabídkou, možnostmi a podmínkami poskytované služby a dále zjistí, co konkrétně od služby zájemce očekává a zda mu poskytnutí služby může pomoci při řešení nepříznivé sociální situace.

Jednání se zájemcem o službu probíhá vždy formou, která je zájemci srozumitelná a pochopitelná a zohledňuje jeho individuální potřeby.

Pokud se zájemce rozhodne pro spolupráci, je domluvena osobní schůzka v místě jeho bydliště a v případě vzájemného souhlasu podepsána smlouva. Pokud má služba plnou kapacitu, je zájemci nabídnuto zařazení do pořadníku.

Podpis smlouvy probíhá vždy osobně se zájemcem o službu, nikoli jen s rodinnými příslušníky. Pokud má zájemce potíže s porozuměním, požadujeme přizvání třetí osoby, která je zplnomocněna k jednání a podepisování dokumentů.

NAŠI OSOBNÍ ASISTENTI

Službu vykonávají odborně vyškolení pracovníci, osobní asistenti, kteří ke klientovi docházejí dle předem domluveného harmonogramu služeb. U klienta se zpravidla střídají dva i více asistentů (podle počtu objednaných hodin), aby byli v případě nouzové situace zastupitelní. Hlavním záměrem je, aby tým asistentů zůstal u daného klienta co nejvíce stabilní. Osobní asistenti jsou v pravidelném kontaktu s koordinátory, společně řeší průběh služby u klientů a spolupracují na kvalitě poskytované podpory. Asistenti jsou podporování v dalším vzdělávání a pravidelně supervidováni.

Jedinečnost našich osobních asistentů

Naši osobní asistenti s vámi pracují s úctou, respektují vaše soukormí, nezasahují do vašeho soukromého života, svobody myšlení a náboženského vyznání, do vašich zvyklostí. Oslovují vás tak, jak si přejete, vždy ale vykají, jsou diskrétní při intimních úkonech, jsou ohleduplní a vstřícní, nepřijímají žádné peněžité dary a dodržují mlčenlivost.

Naši osobní asistenti vás podporují v činnostech, které sami nezvládnete, nevykonávají je však za vás, a tím vám pomáhají zachovat vaše schopnosti nebo rozvíjet nové. Jedná se o pomoc s hygienou, stravováním, péčí o domácnost, předcházení pocitů samoty nasloucháním, doprovod na nákup či běžné pochůzky nebo podporu soběstačnosti vhodnými aktivizačními technikami. Z naší zkušenosti víme, že služba osobní asistence je spíše časově delší, nestačí pouze proběhnout domácností a rychle udělat vše potřebné, ale naším záměrem je navázat s našimi klienty vztah, mít čas si popovídat. V klidu a pečlivě udělat objednané činnosti a především zapojit klienta. 

Naši osobní asistenti vás podpoří, když se nemůžete dobře pohybovat nebo se již v prostředí neorientujete. Je ale potřeba, aby jste pro ně zajistili vhodné kompenzační pomůcky (zvedáky, polohovací postel, inkontinenční pomůcky). Dokáží pracovat s vaším invalidním vozíkem i zajistit osobní hygienu na lůžku, dokáží vám být oporou na procházce nebo vás doprovodit na kulturní akci či na drobný nákup.

Osobní asistentky

Pavlína Basarabová

Pavla Drmolová

Markéta Jelínková

Simona Kretová

Lenka Kubálková

Jitka Macečková

Patricie Planá

Andrea Oparjuk

Bc. Daniela Rozsypalová

Lucie Smíšková

Doplňující informace ke službě

Průběh poskytování služby osobní asistence

Služba je poskytována na základě Smlouvy o poskytování osobní asistence uzavřené mezi klientem a poskytovatelem služby. Ve smlouvě je klient seznámen s obecnými pravidly poskytování služby, jako je místo poskytování služby, způsob úhrady, informace o základních činnostech, dále smlouva vymezuje práva a povinnosti zúčastněných stran. Smlouva je klientem na znamení souhlasu vždy podepsána, ukládá se do složky klienta a jedno provedení obdrží klient.

Konkretizace rozsahu poskytovaných činností je uvedena v Individuálním plánu péče klienta (dále IPP). IPP slouží ke konkretizaci individuálních potřeb klienta a podrobněji popisuje vlastní možnosti klienta a dohodnutou podporu ze strany poskytovatele. IPP je přiložen k této smlouvě buď rovnou při podpisu smlouvy, nebo je s využitím adaptačního období (max. 2 měsíce) po vzájemném odsouhlasení ke smlouvě přiložen dodatečně a je průběžně aktualizován. IPP je klientem na znamení souhlasu vždy podepsán, ukládá se do složky klienta a jedno provedení obdrží klient.

Sociální pracovník poskytuje klientovi sociální poradenství a pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů,společně s klientem sestavuje IPP a odpovídá za jeho aktualizování a naplňování, vytváří harmonogramy služeb, pečuje o tým asistentů, spolupracuje na zkvalitnění a rozvoji služby. Z důvodu zvyšování kvality poskytování služeb průběžně zjišťují spokojenost se službou, koncem kalendářního roku provádí celkové roční zhodnocení poskytované služby, jehož součástí je i předání dotazníku spokojenosti.

Osobní asistent realizuje objednanou sociální službu v souladu s dohodou sjednanou v IPP a podle předem vytvořeného harmonogramu služeb, spolupracuje se sociálním pracovníkem při naplňování, změnách a hodnocení IPP. Klíčový osobní asistent je sociálním pracovníkem u daného klienta vybrán jako nejvhodnější a realizovanou péči eviduje do karty klienta.

Provedená asistence se zapisuje do Výkazu služby osobní asistence, kam asistent po skončení služby zapíše délku trvání a provedené činnosti, které u klienta dle IPP vykonal. Na konci měsíce výkaz předloží klientovi (zplnomocněné osobě) ke kontrole a ten svým podpisem stvrdí, že vše bylo provedeno v uvedeném rozsahu a výkaz předá sociálnímu pracovníkovi, který jej zkontroluje. Výkaz pak slouží jako podklad k vyúčtování služby.

Důvody pro neposkytnutí služby
  • poskytovatel neposkytuje sociální službu, o kterou zájemce o službu žádá – v tomto případě je žadateli nabídnuto základní sociální poradenství, při němž je mu doporučeno vhodné zařízení nebo organizace
  • poskytovatel nemá dostatečnou kapacitu pro poskytnutí služby – je nabídnuto zařazení do evidence zájemců 
  • zájemce o službu nespadá do okruhu osob, pro které je služba určena
  • onemocnění zájemce vyžaduje taková opatření, která osobní asistence není schopna zajistit (je nutné pobytové zařízení, hospitalizace)
  • zájemci byla v době kratší než 6 měsíců vypovězena smlouva o poskytování osobní asistence z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy
Stížnost na kvalitu nebo způsob poskytování služby

Připomínky, podněty či stížnosti mohou podávat všichni zúčastnění. Klient má právo si vybrat pro řešení stížnosti jím zvoleného prostředníka. O možnosti podávání stížnosti je klient informován při podepisování smlouvy koordinátorem osobní asistence. Poskytovatel je povinen reagovat na každou stížnost (tedy i anonymní). Stížnost je řešena bezodkladně, nejdéle však do 30 dní od data obdržení stížnosti. Vyřízení stížnosti je vyhotoveno písemně a předáno/doručeno stěžovateli.

Kontakt

Při zájmu o poskytnutí osobní asistence se obraťte na koordinátorky služby: 

„Denně řešíme Vaše starosti.“

„Pomáháme v péči o Vaše blízké.“

„Podporujeme Vaši samostatnost a soběstačnost.“